Rabu, 2 September 2009

SIAPA DIA MUTTAQIN??

“kita suka dok sebut, kita orang melayu, orang cina, orang arab dll. Itu semua tidak penting disisi Allah. yang penting disisi allah adalah, kita tanya diri kira, apakah kita mukmin ke tidak mukmin”

“kerana, mukmin tidak mukmin ini akan menjadi modal; menjadi cagaran kita di padang mahsyar kelak”

“kalau kita jadi cina, tapi ikut nabi Muhammad. Itulah hakikat sebenarnya (kita sebagai manusia yang mendapat sayang dari Allah)”

”orang melayu terjemah Muttaqin, orang yang takut. Boleh juga, tapi tak berapa tepat. Terjemahan betulnya, orang yang beringat (berhati-hati)”

”beringat ini bukan kerja senang. Kalau beringat dua tiga hari, mungkin kita boleh buat. Tapi kalau hari-hari, memang susah. Kerja berat. disebbakan ini adalah kerja berat, Allah bagi upah. Upahnya adalah syurga”

”Kita selalu beringat, bimbang polis saman, polis tangkap, beringat kena lelong. Dan dalam banyak perkara yang perlu kita beringat adalah, takut malaikat tulis benda tak molek, yang akan didedah di akhirat kelak”

”sebab itu, tidak ada cara untuk nak mengelak dari keselamatan dan keamanan, lain daripada turut Islam. jadi orang muttaqin”

Tiada ulasan: