Rabu, 2 September 2009

TARIKH HIJRAH DAN MASIHI

AYAT-AYAT POWER TOK GURU

“Selebih-lebih manusia yang hidup atas muka bumi ini, tidak ada yang lebih bijak dari Nabi Muhammad SAW. sebab, Nabi Muhammad ni, dia tidak mengaji dengan orang (tapi dengan Allah)”

“semua perkara atas muka bumi ini dibawah pengetahuan Allah. Sebab, semua yang ada ini, semuanya Allah yang buat. Mana boleh benda yang Allah buat, tapi Allah tak tahu benda tu”

“semua manusia ini ada tarikh rujukan hidupnya. Kalau orang melayu, mereka suka rujuk tarikh tok janggut, Perang jepun. Adapun kita orang islam, kita pun ada tarikh rujukan kita. Antaranya adalah tarikh hijrah”

”orang yang jajah kita, selalunya lebih dari kita. Lebih dari sudut ekonomi, askar, berfikiran dan banyak lagi. Apabila kita dijajah, selalunya kita terpengaruh dengan penjajah. Kita dijajah oleh inggeris, makanya, kita pun terpengaruh dengan tarikh yang ditinggal oleh Inggeris. Tarikh itu dipanggil tarikh masihi atau tarikh miladi”

”dukacitanya, kita orang islam pun ada tarikh sendiri, tapi kita tinggal juga. Ini menandakan lemahnya kita. Kita tidak ada jiwa berdikari. Jadinya, mau tidak mahu, kita kena hidupkan tarikh hijrah ini. Sebab itu, semua surat dari pejabat hambo (menteri besar kelantan), semuanya kena guna tarikh hijrah”




Tiada ulasan: