Jumaat, 28 Ogos 2009

POKOK, DUIT DAN PAHALA



AYAT-AYAT POWER TOK GURU

“Sedekah ini, merupakan duit antarabangsa. Kita berkehendak kepada duit tempatan, dan duit luar. Akhirat ni, luar dari segala-gala. Kita perlu duit juga untuk akhirat. duit ini, kita tidak panggil duit, kita tidak panggil currency, tapi kita panggil pahala. Sebagaimana kita perlu kepada duit tempatan dan duit luar ini, maka kita juga perlu kepada pahala. Sebab, semasa kita dalam kubur, kita tidak guna duit kita lagi, tapi kita guna pahala”

”satu cara untuk nak dapat duit, kita kena menanam. Sama ada tanam tepi rumah, atau berbentuk commercial besar-besaran. Cara untuk kita hendak dapati hasil tanaman adalah dengan tujuan nak dapat pahala. (termasuk bersedekah)”

”menanam juga dikira sebagai ibadat. Jangan dok nampak, ibadat ni sekadar sembangyang. Ibadat sebenarnya adalah, merendah diri kepada Allah. Kalau kita pergi ke Makkah, tujuannya nak ”makan angin”, hendak beli barang murah, tidak jadi ibadat”

”satu masalah yang timbul di seluruh dunia Islam. ditimbulkan oleh musuh islam adalah, mengasingkan hidup dari peraturan Allah”

Tiada ulasan: