Ahad, 5 Julai 2009

Fahaman kebangsaan bermula di Turki - harakahdaily


Adik tok guru nik Abdul Aziz, Tuan Guru Haji nik Radhi Nik mat

KOTA BHARU, 2 Julai (Hrkh) - Umat Islam di negara ini wajar mengambil iktibar berlaku ke atas umat Islam di Turki yang menghadapi tekanan semangat kebangsaan yang diatur pihak musuh.




Semangat kebangsaan memuncak sehingga menghalang rakyat mengamalkan ajaran Islam ketika bangkit fahaman yang dibawa Kamal Antartuk.


Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, musuh Turki pada masa itu mencari jalan menyesatkan bangsa Turki daripada ajaran Islam.


Katanya, ideologi barat mulai menyerap masuk ke Turki yang dibawa Mustafa Kamal Antartuk sehingga menyebabkan Khalifah Othmaniah tumbang.


Beliau berkata, selagi manusia mengikut telunjuk orang lain dan tidak mengikut dasar Islam, maka selama itulah mereka tidak akan selamat.


"Sama ada orang Melayu atau Cina, sekiranya mereka masih menganut fahaman politik suku, agama suku maka mereka bukan dari golongan Muslim,? katanya pada satu kuliah di sini, baru-baru ini.


Beliau juga berkata, sebahagian umat Islam kurang peka terhadap kejadian menimpa umat Islam di tempat lain di dunia kerana penyakit mengutamakan bangsa mereka sendiri.


"Penyakit itu disebarkan orang Eropah bertujuan merenggangkan persatuan umat Islam sedunia," katanya.


Menurutnya juga penyakit pisahkan agama dengan politik sudah menular ke negara ini yang dibawa perjuangan nasionalis. - mj _

sumber : harakahdaily

Tiada ulasan: