Isnin, 6 Julai 2009

KENALI TOK GURU NIK ABDUL AZIZ (3)


Factor yang paling penting dalam menentukan peribadi tok Guru Nik Abdul Aziz bin Nikmat adalah bapanya yang bernama Tuan Guru Haji Nik Mat bin Raja Banjar, atau lebih dikenali “Tok Guru Haji Nik Mat Alim”.

Tuan Guru Haji Nik Mat Alim merupakan antara ulama-ulama di kelantan yang agak agrasif dalam perjuangan beliau membenteras amalan khurafat dan bidaah yang berleluasa di kalangan rakyat Kelantan ketika itu.

Antara amalan khurafat dan bidaah yang diserang oleh Tuan Guru Haji Nik Mat Alim adalah, sembah Pantai, berlaga ayam, makan kenduri arwah yang membebankan keluarga si mati dan sebagainya.

Menariknya, perjuangan yang dilakukan tuan guru Haji Nik Mat Alim ini tidak membuahkan hasil pada ketika beliau hidup, tetapi berjaya di hapuskan di zaman anaknya, iaitu Tuan Guru Nik Abdul Aziz menjadi ulama dan ahli politik di kelantan.

Tuan Guru Haji Nik mat Alim ini, mempunyai perangai yang diwarisi dari bapanya, iaitu raja Banjar yang sangat masyhur sebagai garang atau dalam dialek kelantannya disebut sebagai “perongos”. Cumanya, Raja Banjar, iaitu bapa kepada Tuan guru Haji Nik Mat ini perongos dalam perkara-perkara yang kurang berfaedah, berbanding anaknya yang perongos dalam perkara-perkara yang melibatkan agama.

Diceritakan bahawa Raja Banjar mempunyai beberapa orang anak lelaki, tetapi hanya Tuan guru Haji Nikmat sahaja yang mendapat pendidikan agama. Itupun atas daya usaha Tuan Guru Nik Mat sendiri. Walaupun anaknya bergelar “tok lebai” dalam kampung, tetapi disebabkan kegarangan Raja Banjar, beliau membela seekor ayam laga tanpa mengendahkan “kelebaian” anak lelakinya yang bernama Nikmat itu.

Tindakan Raja Banjar yang menyimpan ayam laga itu, menyebabkan Tuan Guru Haji Nikmat tidak senang duduk, menyebabkan suatu hari, beliau telah mengambil ayam laga bapanya itu, disembelih dan dijadikan makanan malam tanpa pengetahuan si bapa.

Menyedari tindakan itu, menyebabkan Raja Banjar marah, tetapi tidak dapat melakukan apa-apa tindakan pun terhadap anaknya yang bernama Nikmat Alim tersebut.

Dari kejadian itulah, menyebabkan rata-rata masyarakat sekitar Pulau melaka dan kedai lalat menganggap bahawa Tuan guru Nik Mat merupakan seorang yang amat tegas dengan agama, sehingga tidak menghiraukan sebarang kemungkinan buruk yang akan menimpa dirinya, ekoran dari tindakannya yang menghalang sebarang maksiat dalam kampungnya.

Dengan ketegasan inilah, menyebabkan beliau berjaya mendidik anak-anaknya dengan didikan agama, termasuk Nik Abdul Aziz yang kini adalah seorang ulama tersohor, dan seorang menteri besar yang disayangi rakyat Malaysia dan pejuang-pejuang Islam.

Menurut cerita, Al-marhum Tuan Guru Haji Nik Mat ini amat tegas dengan jadual anak-anaknya, sehinggakan mewajibkan kepada semua anak-anaknya bangun pagi seawal 4 pagi untuk menghafal Al-Quran. Selepas menghafal Al-Quran, dipaksa anak-anaknya mengulangkaji pengajian dan menghafal ilmu nahu dan sorof.

Disebelah petangnya pula, diwajibkan kepada anak-anaknya mempelajari ilmu tajwid dan membaca Al-Quran. Disebelah magribnya pula, anak-anaknya akan mengikuti pengajian ilmu Tafsir dan Hadis di pondok Pulau melaka yang diasaskan oleh beliau sendiri.

Disiplin bentuk ini merupakan jadual harian bagi keluarga nik Abdul Aziz yang telah ditetapkan oleh bapanya, sehinggakan mana-mana dari kalangan anak-anaknya yang langgar jadual ini, sudah pasti akan dikenakan hukuman.

Disamping itu juga, Nik Mat tidak sekadar memberikan ilmu agama sahaja kepada anak-anaknya, bahkan sangat-sangat menggalakan anak-anaknya bercucuk tanam, sehinggakan sanggup memberi hadiah sebanyak 50 sen kepada setiap anak-anaknya yang berjaya menggali lubang untuk menanam sebatang pokok rambutan.

TAWADU’ DENGAN ILMU

Tok Guru Nik Mat Alim adalah manusia yang sangat tawadu’ dengan ilmu. Ekoran sikapnya sedemikianlah, menyebabkan beliau tidak pernah puas-puas menuntut ilmu, walaupun ketika itu beliau sudah ditabalkan salah seorang alim ulama di kelantan.

Memandangkan sikap beliau begitu, menyebabkan beliau menjadi salah seorang anak murid kepada seorang ulama dari India yang bernama Tok Khurasan. Tok Khurasan merupakan seorang ulama dari Negara India, yang mempunyai kepakaran dalam bidang ilmu Hadis yang didalaminya dari sebuah universiti Islam di India yang amat terkenal, iaitu Darul Ulum Deoband.

Pernah suatu hari, Tuan guru Haji Nik Mat bertanya pandangan kepada Tok Khurasan untuk menjual sebidang tanahnya di rantau Panjang untuk mendapatkan wang demi mahu melanjutkan pengajiannya ke India, tetapi tok Khurasan menghalangnya disebabkan bimbang Tuan Guru Haji Nik mat akan menjadi papa jika dia melakukan sedemikian.

Ketawadu’kan tuan Guru Haji Nik Mat ini bertambah terserlah, apabila beliau sering membawa dua orang anaknya dan seorang menantunya untuk sama-sama mempelajari ilmu Hadis dari Tok Khurasan di masjid Kampung Sirih, Kota Bharu.

Dua orang anaknya itu adalah Tuan Guru Nik Abdul Aziz dan nik Zainab yang merupakan kakak sulung tuan Guru Nik Abdul Aziz. Dan menantunya itu adalah Nik Amat, merupakan suami kepada Nik Zainab.

Walaupun Tuan Guru NIk Mat ini adalah seorang yang bergelar ulama, tetapi sanggup menadah kitab bersama-sama anak-anaknya untuk mendengar tunjuk ajar dari ulama India itu.



Tiada ulasan: