Selasa, 7 Julai 2009

PM tidak jawab surat, rakyat keliru perjuangan Umno - Nik Aziz - harakahdaily


KOTA BHARU, 7 Julai (Hrkh) - Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat masih mahu bersangka baik terhadap Dato' Seri Najib Razak yang belum menjawab surat pelawaannya untuk berdebat secara terbuka berkaitan perjuangan parti itu.


Menteri Besar berkata, walaupun surat yang dihantar pada 2 Julai lalu belum dijawab Perdana Menteri, namun beliau masih bersangka baik.


Beliau diminta mengulas kenyataan Najib yang tidak berminat untuk berdebat dengan pemimpin PAS.

Perdana Menteri semalam dilaporkan berkata, beliau tidak setuju dengan cara PAS yang suka memberi gambaran negatif terhadap Umno dan BN.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang juga Mursyidul Am PAS bagaimanapun bertegas mahu debat diadakan kerana ia dapat menghuraikan segala permasaalahan terutama kekeliruan berlaku berhubung perjuangan Umno yang tersasar daripada kehendak Islam.

"Kerajaan Barisan Nasional mengutuk 'Ayah pin', Al-Arqam kerana ingin mengelakkan rakyat terlibat dengan perkara yang salah.

"Sekarang orang Islam sendiri menolak dasar Islam. Kita orang Islam ni wajib bersaksikan tiada Tuhan melainkan Allah, tapi malangnya, di samping kita ?bersaksi? kita tolak al-Quran dan mengambilnya hanya separuh-separuh," ujarnya.

Menurutnya juga Islam menganjurkan tiga cara menyeru manusia kembali kepada ajaran Islam iaitu mengajak dengan cara ?bilhikmah? seperti yang dibuat di Kelantan.

"Ketiga-tiganya saya dah buat, selesai dah kerja saya, bila Allah tanya saya kenapa kamu tak 'wajadilhum', saya akan menjawab nanti sudah menghantar surat, tetapi dia tak mahu, selesai dah kerja saya.

"Kita bersangka baik, dia tak jawab lagi, kalau dia tak nak jawab pun itu hak dia, waktu PAS minta lesen untuk mengadakan stesen radio sendiri daripada bekas Menteri Penerangan dahulu, Dato' Mohammad Rahmat langsung tak jawab surat kita.

"Ini bukan taraf kerajaan sebenarnya apabila enggan membalas surat, tetapi taraf gerombolan. Begitu juga hal sekarang ini tak jawab lagi, tapi saya masih bersangka baik, surat saya baru ni masih belum dijawab, saya ambil sikap positif dan bersangka baik," ujarnya.

Bagaimanapun tambahnya, sekiranya Perdana Menteri menolak berdebat sebagaimana yang dicadangkan, itu terpulang kepadanya.

Kata beliau mereka seperti berjalan dalam gelap kerana tidak menggunakan lampu yang diberi orang lain.

Sementara itu dalam perkembangan lain Menteri Besar mendesak kerajaan supaya memansuhkan Akta ISA seperti dilakukan Amerika yang menutup penjara Abu Gharib di Guantanamo Bay.

Menurut beliau Presiden Amerika, Barack Obama tidak sekejam Gorge Bush kerana mahu menutup penjara tersebut.

Begitu juga seharusnya dilakukan kerajaan Barisan Nasional perlu menghapuskan akta ISA.
Baru-baru ini beliau menerima kunjungan Pengerusi Gerakan Mansuhkan ISA, Syed Ibrahim Syed Noh di pejabatnya.

Oleh itu kata beliau bagi mengelakkan jenayah terus meningkat, kerajaan perlu meminda undang-undang jenayah yang lebih ketat dan bukannya menggunakan ISA sewenang-wenangnya.

Syed Ibrahim berkata,, sudah sampai masanya kerajaan mendengar rintihan rakyat khususnya keluarga mangsa tahanan ISA supaya menghapuskan akta tersebut.

"Sehubungan itu saya menyeru rakyat supaya datang berhimpun pada 1 Ogos ini untuk menyatakan pendirian terhadap akta yang zalim itu," ujarnya. - mj


sumber : harakahdaily

Tiada ulasan: